Strona główna Zdrowie Dieta czy ruch?

Dieta czy ruch?

PODZIEL SIĘ
Dieta czy ruch


Bycie zdrowym jest proste, prawda? „Jedz mniej, poruszaj się więcej”. Łatwo powiedzieć, ale praktyczność jest jedną z najważniejszych rzeczy, jeśli chodzi o zdrowie i kondycję. Ale co jest ważniejsze? Dieta, czy ćwiczenia?

Zdrowy styl życia

Tak, wszyscy powinniśmy jeść zdrowiej. Tak, powinniśmy ćwiczyć każdego dnia. Istnieje wiele rzeczy, które możemy zrobić, aby być zdrowszym, jak jeść więcej warzyw, jeść mniej przetworzonych produktów spożywczych lub pić mniej alkoholu. Ale nikt nie bierze pod uwagę rzeczywistości: wszyscy jesteśmy ograniczeni przez niewystarczającą ilość zasobów, takich jak czas, energia, siła woli i pieniądze.

Aby poczuć ową praktyczność, należy rozważyć ostatnie niedawne studium meta-analizy, opublikowane w czasopiśmie American Medical Association, które dążyło do uzyskanie odpowiedzi na pytanie „jaka dieta działa najlepiej”? w oparciu o wyniki 59 indywidualnych badań. Badania te obejmowały różne zalecenia żywieniowe, takie jak niskotłuszczowe, niskowęglowodanowe i tak dalej. Które z tych zaleceń królowało? Żadne. Nie było istotnych różnic między dietami, a sukces był całkowicie zależny od tego, co dana osoba mogłaby przestrzegać.

Dieta czy sport?

Podobnie jeden z najczęstszym pytaniem zadawanym przez początkujących entuzjastów sportu „Co jest ważniejsze: dieta czy ćwiczenia?”. I to właśnie na to pytanie postaramy się odpowiedzieć.

Na poziomie fizjologicznym utrata masy ciała i zwiększenie masy ciała obracają się wokół spożycia i wydatków energetycznych. Z tego powodu ważne jest, aby zrozumieć podstawy kalorii. Innymi słowy: tracimy wagę, gdy jemy mniej kalorii niż wydajemy. Odwrotnie, przybieramy na wadze, gdy jemy więcej kalorii niż wydajemy. Aby stracić 0,5 kg tłuszczu, musimy stworzyć deficyt 3500 kalorii, który można osiągnąć albo poprzez ćwiczenia czy dietę.

Powiedzmy, że osoba ważąca 100kg chce stracić 0,5kg na tydzień. W przypadku ćwiczeń, będzie musiała pokonać 5,6 km dziennie (lub 39,2 km tygodniowo), zakładając, że jego dieta pozostaje taka sama. W przypadku odżywiania, potrzebuje zredukować 500 kalorii dziennie, biorąc pod uwagę, że jej wysiłek pozostaje taki sam. Teoretycznie obie powinny osiągnąć te same wyniki.

Ale w świecie teorii i rzeczywistości kondycja to nie to samo, ponieważ teoria nie uwzględnia przylegania. Nie mieszkamy w magicznym domu, który zawiera siłownię oraz osobisty personel dietetyków i trenerów. Zamiast tego,  jesteśmy zdani na to, co mamy. Co się wtedy stanie?

Wyniki badań

Dr John Briffa, który prowadzi doskonałe blogi zdrowotne, analizował badanie oceniające utratę wagi bez interwencji żywieniowej. W badaniu tym, 320 kobiet w okresie po menopauzie, których ciężar ciała wahał się od normalnego do otyłego, losowo przydzielono do ćwiczeń lub bez dodatkowej grupy ćwiczeń (grupa kontrolna). Osoby z grupy ćwiczeń zostały instruowane do ćwiczeń aerobowych o umiarkowanej intensywności ćwiczeń trwających 45 minut, 5 razy w tygodniu przez rok. Obie grupy (dodatkowe ćwiczenia i grupa kontrolna) poinstruowano, aby nie zmieniać diety.

Pod koniec roku stwierdzono, że grupa ćwiczeń, w porównaniu do grupy kontrolnej, straciła średnio 2 kg tłuszczu.

Grupa ćwiczyła 5 razy w tygodniu przez 45 minut, czyli przez 3,6 dnia w tygodniu. Całkowity czas ćwiczeń wynosił średnio 178,5 min na tydzień. W stosunku rocznym jest to niecałe 155 h. A więc potrzeba aż 77h ćwiczeń aby utracić 1kg.